Je hebt een voorstel en je wilt dat de ander daar makkelijker “ja” tegen zegt. Je denkt dat je vooral argumenten moet geven. Vergeet dan ook de verpakking niet: hóe je het vertelt, heeft minstens evenveel invloed op acceptatie bij de ander.

Een voorbeeld, want….

Het simpele woordje “want” heeft een enorme invloed op mensen. In een bibliotheek wachtte een onderzoekster in de rij voor de kopieermachine en vroeg: ‘Sorry, ik heb maar vijf pagina’s. Zou ik de kopieermachine mogen gebruiken? Ik heb namelijk haast.’  94 procent van de wachtenden liet haar voorgaan.

Toen ze hetzelfde deed zonder een reden te geven, bleek maar 60 procent haar voor te laten. Haar derde poging was echter bijzonder. Bij de kopieermachine aangekomen vroeg ze nu: ‘Pardon mag ik even voorgaan, want ik wil wat kopietjes maken’. Natuurlijk moest ze kopietjes maken. Waar anders dient zo’n apparaat voor. Een vreemde reden, maar wat denk je? In 93 procent van de gevallen lieten mensen haar voorgaan. De reden waarmee het verzoek werd onderbouwd, bleek er niet toe te doen. Het geven van een reden – wat voor reden dan ook – volstond. En het woordje “want” blijkt hierin het toverwoord..

Workshop

In de workshop leer je deze en andere taalpatronen te herkennen en gebruiken. Nieuwsgierig? Klik hier om contact op te nemen.

Communiceren is de basis van ons werk: samen met anderen werk gedaan krijgen.  Dit thema zie je in al onze trainingen terug. Daarnaast wil je het ook effectief doen: je wil een resultaat bereiken.

De trainingen kenmerken zich door:

  • Maatwerk
    Op basis van een uitgebreide intake bepalen we je doelen en vervolgens welke onderwerpen aan de orde moeten komen. Dan bepalen we de lengte, de tijden waarop getraind of gecoacht gaat worden.
  • Aansluiten op je praktijk
    Het gaat ons erom je verder te brengen dan waar je nu bent. Een impuls te geven voor het werken in de praktijk. Daarom sluiten we aan op je praktijk met voorbeelden en cases, om in jouw praktijk zo goed mogelijk aan de gang te kunnen gaan.
  • Kort en actief
    Niet meer tijd nemen dan nodig is. Korte uitleg en vervolgens veel zelf aan de slag. Ervarend leren biedt de beste mogelijkheid om blijvend te leren.

Yvonne Meijer, SIMS Recycling, Eindhoven over de training Leidinggeven Middenkader:

“Dankzij de training kom ik veel sterker over in mijn functie en ga ik gemakkelijker gesprekken met mijn personeel aan. In de gesprekken ben ik ook rustiger en duidelijker. Ook kan ik situaties eerder inschatten en er mee aan de slag gaan. De training zat goed in elkaar en de trainer was erg duidelijk en speelde perfect in op situaties die geschetst werden. De uitleg van de inhoud van de training, afgewisseld met diverse opdrachten en rollenspellen, maakte de training interessant en helder zonder dat het saai werd.”